3 Övningar mot Oro!

Tre Övningar mot Oro!

1. Stoppa malande orostankar.Att försöka sluta tänka på saker som oroar är nästan omöjligt. Det är bättre att aktivt flytta fokus till det som sker i stunden. Föreställ dig att du har en blind vän vid din sida. Beskriv allt du ser för din vän, på ett neutralt sätt utan några värderingar. Då flyttar du fokus från oron till det som sker här och nu.

2. Låt kroppen lugna dig. När man är stressad och orolig rör man sig på ett annat sätt än när man är lugn och avspänd. Genom att avsiktligt försöka röra sig som en lugn person kan man ”lura” hjärnan att man är lugn. Prova att göra alla rörelser långsamt, som du skulle göra om du stod med vatten upp till hakan.

3. Öva på osäkerhet. Det går att öka sin tolerans för osäkerhet. Ge dig själv små utmaningar, till exempel:

 Föreslå en lunch med någon du inte känner.

 Kolla inte biljetten gång på gång när du ska resa.

 Fråga inte barnen om de har packat allt.

© Anna ­Kåver, Kommunal Arbetaren,

återpublicerat av Patrik Ek, 2018.

www.succek.com

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.