Sex tecken på att du är utarbetad – och vad du gör åt det

Brick Wall Breakthrough

Sex tecken på att du är utarbetad – och vad du gör åt det

Utmattningssyndrom, eller utbrändhet i folkmun, går hand i hand med stress. Och för att förebygga att hamna i situationen då man en dag inte kommer upp ur sängen är det viktigt att lyssna på kroppens egna signaler.

Enligt Frida Eek är stressforskare vid Lunds universitet, bör man vara försiktig med ordet utbränd eftersom det inte är en medicinsk term. Den korrekta benämningen är utmattningssyndrom och handlar om mer än att vara stressad.

– Det går inte över en natt att gå från kronisk stress till att hamna i en utmattningsdepression, det är något som händer över tid, förklarar hon.

Det finns två olika typer av stress, och bara den ena är skadlig. Akut stress, som många upplever till och från, kan till och med vara bra för kroppen.

– Det syftar på att mobilisera kroppens energi. Vi är designade för att kunna hantera stress – att slåss eller springa ifrån ett hot. Kroppen förbereds på extra kraft och ork i en stressad situation och vi känner varken trötthet eller hunger just då, förklarar Frida.

Den andra typen av stress, kronisk stress, när man under en längre period varit stressad är däremot inte något som kroppen kan hantera. Det visar sig genom en rad olika symptom, och utsätts kroppen för dessa förhållanden under en längre tid finns risk att man går in i väggen.

Det finns flera symptom som tyder på att stressen börjar gå för långt, bland annat längre perioder av orkeslöshet och sömnstörningar. Men för den som känner att stressen börjar ta över finns knep att ta till.

– Återhämtning är det viktigaste för att kroppen ska orka. Sömn, träning eller socialt umgänge är viktiga delar i ett balanserat liv, så länge inte något av det ställer ytterligare krav, förklarar Frida Eek.

Risken för kronisk stress, och i längden även utmattningsdepression, är individuell och det finns inget enhetligt mått på när man är stressad. Två personer som utsätts för samma påfrestningar och uppgifter kan reagera olika

– Det finns inget objektivt sett att se på stress, det beror helt på hur man tolkar sin egen situation. Alla har olika förutsättningar. Tror man att man kan fixa någonting så blir man inte stressad av att göra det, säger Frida och fortsätter.

– Men viktigt att komma ihåg är också att symptomen till stress kan uppstå även om man inte alls är i riskzonen för att bli utmattad.

words

Varningstecken:

  1. Sömnstörningar
    Du kan få svårt att sova, och även om du får tillräckligt med sömn så känner du dig fortfarande trött och orkeslös.
  2. Humörsvängningar
    Du känner dig allmänt irriterad över ingenting, och du har också svårt att känna lust över någonting.
  3. Svårt att hålla fokus
    Koncentrationsförmågan sinar och du kan känna att du får tunnelseende för att klara dig.
  4. Oro
    Även om du inte kan se något konkret problem finns risk att du ändå känner dig orolig.
  5. Tappa minnet
    Du kan känna att du börjar glömma bort saker eller tappar ord som du letar efter.
  6. Spänningar och ont
    Så kallade psykosomatiska symptom kan uppkomma där du har kramper i mage, nacke, rygg etc. Det är diffusa smärtor och problem som inte riktigt går att förklara.

Såhär återhämtar du dig:

  1. Sömn

Försök att få ordentligt med sömn och vila.

  1. Träning

Så länge det inte går till överdrift eller blir ännu ett krav i vardagen är frisk luft och motion bra för kroppens återhämtning.

  1. Socialt umgänge

Att få koppla av i sociala förhållande utan exempelvis kravfyllda middagar eller städade hus laddar batterierna och kan ge kroppen ny energi.

© Metro 2016, återpublicerat på

www.succek.com

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.