Online- Semester!

Online- Semester!

Succek.com tar nu en kort online- semester,

men är väldigt snart tillbaka i Augusti!

Alldeles tyst online blir det dock inte-

för Er som håller med om att JULI är enda månaden med JUL I

finns Tomte och Jul Sällskapet’s hemsida.

trevlig sommar & semester önskar © Patrik Ek, 2017.

www.succek.com

Annonser

Att bryta mönster!

Ord

Att bryta mönster:

av Jan Åke Edlund.

 ”Ja jag bytte väg i bland när jag arbetade för att bryta mönster.

Gick till med baklänges till jobbet en gång.

Om någon såg undrade säkert denne vad jag höll på med.

På sågen när jag hade ett enahanda jobb i 5 år,

så körde jag huvudräkning med mig själv. Man ska passa sig för att hamna i hamsterhjulet.

Varje dag i ett liv är en gåva.

Man ska också akta sig för vägvisare som pekar riktning.

Jag går bara dit jag själv vill nu mer.”

här är texten som Jan- Åke kommenterar!

© 2016, Jan Åke Edlund publicerad på

www.succek.com

Livsvandrerskan om dem som alltid gnäller

stop_complaining

Livsvandrerskan om dem som alltid gnäller:

”Hmm..tycker lite synd om dom..just för ALLT det dom missar på grund av sin negativitet..

En del verkar inte VETA något annat sätt att kommunicera på..som ett upprepande

och invant mönster några kanske inte ens är medvetna om HUR dom låter.

Tråkigt är det ju för dom själva ,som skall leva så nära inpå allt det negativa

och alla andra som dras med in i det..

Så det gäller att försöka omvandla klagovisan från moll till dur….

MEN ibland blir man bara så trött i öronen av den tungsinta melodin

att man suckandes stänger av..för att inte dras med in..

och ner i den instängda och negativa sfären..”

Inlägget som Livsvandrerskan kommenterade.

© Livsvandrerskan 2016.

www.succek.com

Skriva bestseller? Så här tycker förlagen!

IMAG5038

Skriva bestseller? Så här tycker förlagen!

INTE jag alltså!

De ratar ofta texter som inte följer deras regler, som följer här;

-Inget det var en gång- berättande,

-Inga utropstecken

-Inga frågetecken

-Inga citationstecken

-Inga tankesträck

-Inga omskrivningar av han/hon eller personnamn för att få variation.

-Inget Gudaskrivande- det vill säga författaren kan inte veta vad rollpersonerna tänker eller känner om de inte berättar det för någon.

-Ingen alltför noggrann beskrivning av omgivningen, ingen karta i ord

-Samma gäller för hur folk ser ut eller beskriver sin omgivning

-Dialogen ska föra handlingen framåt.

-Ingen långdragen inledning som ger bakgrund eller introduktion, utan rakt in i det mest spännande, för att binda läsaren från mening nummer ett.

-Det ska finnas ett eller flera tydliga klimax och författaren måste ha klart för sig var de är.

-Allt som berättas måste tydligt mynna ut i slutet, inga lösa trådar lämnas kvar.

Resten kommer jag inte ihåg just nu, så det får jag återkomma till.

enligt © Patrik Ek 2016.

www.succek.com

TILL DIG SOM TÄNKT SKAFFA KARL!!

manonleach

TILL DIG SOM TÄNKT SKAFFA KARL!!
Information från Svenska Brukskarlsklubben

Ursprung: Den tama mannen har funnits som sällskap och bruksman till kvinnor så långt tillbaks i tiden som vi kan minnas. Användningsområdena har givetvis växlat, allt från jakt och jordbruk till dagens rena sällskaps- och avelskarlar. När du bestämt dig för att skaffa karl vill vi ge dig lite tips och råd för att förenkla din vardag med mannen.

Det första du behöver tänka på är om du verkligen har tid med en karl. En karl är ingenting man lättvindligt kan lämna bort till vänner och bekanta. Ännu finns inga godkända pensionat i Sverige. Lyckligtvis är karlar idag accepterade i de flesta offentliga miljöer. Det är dock ej tillrådigt att ta med karlar överallt. Exempelvis boutiquer brukar framkalla nervositet och i vissa fall aggressioner. Det är inte ovanligt att man ser oroliga och gnällande karlar väntandes vid kassan.

Även om du anser dig ha tid över till både en och två och kanske tre karlar vill vi inte rekommendera mer än en. Ofta visar de oro och till och med svartsjuka om ”matte” bryr sig för mycket om andra karlar!
Kostnader: Det är givetvis något som man bör tänka på innan man skaffar karl. Att ha karl är inte billigt. En karl äter mycket och behöver kläder, bil mm. En duktig arbetskarl kan ofta själv tjäna ihop till sitt uppehälle. Har man en skicklig jägarkarl kan han bidra till hushållet med bland annat älgkött. På höstarna kan man till och med se hur karlar beger sig ut i flock för att jaga älg. Se till så att just din karl har tillstånd, dvs. licens, för detta annars bör man inte låta dem löpa omkring hur som helst i skog och mark. Om din karl saknar det rätta intresset för jakt kan du kanske istället träna honom till att bli en skicklig bär- och svampplockare.

Allmän skötsel: För att din karl ska få leva ett långt, friskt och lyckligt liv behöver han god mat, frisk luft, daglig motion och någon eller några aktiviteter som inspirerar honom.

Tänk även på att hålla din karl vacker. Västerbottenrasen är vanligen renlig av sig och sköter det mesta själv till exempel ansning av skägg och naglar. Tandvård och trimning av huvudhår bör man överlåta till en fackman.
OBS! All kupering är strängt förbjudet i Sverige, sådant kan till och med medföra rättsliga följder i vissa fall.
Lycka till !!

© Okänd, återpublicerad 2016 på

www.succek.com

Sex tecken på att du är utarbetad – och vad du gör åt det

Brick Wall Breakthrough

Sex tecken på att du är utarbetad – och vad du gör åt det

Utmattningssyndrom, eller utbrändhet i folkmun, går hand i hand med stress. Och för att förebygga att hamna i situationen då man en dag inte kommer upp ur sängen är det viktigt att lyssna på kroppens egna signaler.

Enligt Frida Eek är stressforskare vid Lunds universitet, bör man vara försiktig med ordet utbränd eftersom det inte är en medicinsk term. Den korrekta benämningen är utmattningssyndrom och handlar om mer än att vara stressad.

– Det går inte över en natt att gå från kronisk stress till att hamna i en utmattningsdepression, det är något som händer över tid, förklarar hon.

Det finns två olika typer av stress, och bara den ena är skadlig. Akut stress, som många upplever till och från, kan till och med vara bra för kroppen.

– Det syftar på att mobilisera kroppens energi. Vi är designade för att kunna hantera stress – att slåss eller springa ifrån ett hot. Kroppen förbereds på extra kraft och ork i en stressad situation och vi känner varken trötthet eller hunger just då, förklarar Frida.

Den andra typen av stress, kronisk stress, när man under en längre period varit stressad är däremot inte något som kroppen kan hantera. Det visar sig genom en rad olika symptom, och utsätts kroppen för dessa förhållanden under en längre tid finns risk att man går in i väggen.

Det finns flera symptom som tyder på att stressen börjar gå för långt, bland annat längre perioder av orkeslöshet och sömnstörningar. Men för den som känner att stressen börjar ta över finns knep att ta till.

– Återhämtning är det viktigaste för att kroppen ska orka. Sömn, träning eller socialt umgänge är viktiga delar i ett balanserat liv, så länge inte något av det ställer ytterligare krav, förklarar Frida Eek.

Risken för kronisk stress, och i längden även utmattningsdepression, är individuell och det finns inget enhetligt mått på när man är stressad. Två personer som utsätts för samma påfrestningar och uppgifter kan reagera olika

– Det finns inget objektivt sett att se på stress, det beror helt på hur man tolkar sin egen situation. Alla har olika förutsättningar. Tror man att man kan fixa någonting så blir man inte stressad av att göra det, säger Frida och fortsätter.

– Men viktigt att komma ihåg är också att symptomen till stress kan uppstå även om man inte alls är i riskzonen för att bli utmattad.

words

Varningstecken:

  1. Sömnstörningar
    Du kan få svårt att sova, och även om du får tillräckligt med sömn så känner du dig fortfarande trött och orkeslös.
  2. Humörsvängningar
    Du känner dig allmänt irriterad över ingenting, och du har också svårt att känna lust över någonting.
  3. Svårt att hålla fokus
    Koncentrationsförmågan sinar och du kan känna att du får tunnelseende för att klara dig.
  4. Oro
    Även om du inte kan se något konkret problem finns risk att du ändå känner dig orolig.
  5. Tappa minnet
    Du kan känna att du börjar glömma bort saker eller tappar ord som du letar efter.
  6. Spänningar och ont
    Så kallade psykosomatiska symptom kan uppkomma där du har kramper i mage, nacke, rygg etc. Det är diffusa smärtor och problem som inte riktigt går att förklara.

Såhär återhämtar du dig:

  1. Sömn

Försök att få ordentligt med sömn och vila.

  1. Träning

Så länge det inte går till överdrift eller blir ännu ett krav i vardagen är frisk luft och motion bra för kroppens återhämtning.

  1. Socialt umgänge

Att få koppla av i sociala förhållande utan exempelvis kravfyllda middagar eller städade hus laddar batterierna och kan ge kroppen ny energi.

© Metro 2016, återpublicerat på

www.succek.com

De Stora & Jag!

mms_img257447128

De Stora & Jag:

Big Al-

gav mig alla sina ljudböcker för att jag hjälpte honom dela ut reklam om dem!

Lärde mig bland annat: att det går att dela in folk i personligheter som gör det lättare att förstå dem.

IMAG4149

BK Boreyko- 

”I LIKE IT!”, om Succek.com!

Lärde mig till exempel- även den som verkar obetydlig kan göra något stort.

IMAG4292

Torkild Sköld-

”Tack för att du delade”, när jag berättade om min kamp.

Lärdom: vad som än händer kan jag välja hur jag ska reagera på det

och värdefulla tips om hur arbete med personlig utveckling kan fungera.

Jante (5)

Tomas Gunnarsson-

”Tack fina du”, när jag delade min empati.

Kände också direkt igen mig när vi sågs för andra gången och både läser

och kommenterar mina inlägg på ffa facebook!

Jesper o ja

Jesper Caron-

skjutsade mig till Malmö för att jag skulle hinna med en tidigare buss!

Lärde bland annat ut att hur jag rör mig och talar påverkar hur jag mår- omedelbart.

Och gav mig massor av värdefull kunskap om att arbeta med personlig utveckling.

© Patrik Ek 2016.

www.succek.com